Sunday, June 13, 2010

ANEKDOT !!


Abu Said al-Khudri meriwayatkan pada suatu hari sewaktu Rasulullah saw memasuki masjid,ada seorang lelaki Ansar yang digelar Abu Umamah.
Rasulullah saw berkata kepadanya : "Wahai Abu Umamah,aku tidak melihat engkau berada dimasjid melainkan pada waktu solat."Beliau menjawab : "Aku bimbang memikirkan tentang hutangku,ya Rasullullah."
Rasulullah kemudian bertanya : "Mahukah aku ajarkan kepadamu satu doa yang jika kamu amalkan maka Allah akan menghilangkan kebimbanganmu dan membantu melunaskan hutangmu?" Ia menjawab : "Sudah tentu ya Rasulullah!"
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :"Pada suatu pagi dan petang,bacalah....(doa dibawah)."Doa ini turut dimuatkan didalam al-Ma'thurat.

" ALLAHUMMA INNI AU'ZUBIKAMINAL HAMMIL WALHAZAN,
WA AU'ZUBIKAMINAL A'JZI WALKASAL,
WA AU'ZUBIKAMINAL JUBNI WALBUKHAL'
WA AU'ZUBIKAMIN GHALABATILDAIN WAQAHRI RRIJAL."

maksudnya:'Ya Allah,aku berlindung kepada-Mu daripada dirundung sedih dan duka.Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat lemah dan malas.Aku berlindung kepada-Mu daripada pengecut dan kikir.Aku berlindung kepadamu daripada bebanan hutang dan penindasan orang." (Riwayat Abu Daud no.1557)

No comments:

Post a Comment